14. september 2014

Et rigtig brev / Snailmail

Kan I huske den tid, hvor man sendte breve til bestemte lejligheder og til venner og familie for at fortælle om ens tilværelse og tanker. Men så kom internettet og mails, mobil og sms. Antallet af fysiske breve lavet af papir, håndskrevne og med ventetid fra afsendelse til modtagelse - er faldet i en sådan grad at mange måske helt har glemt, hvordan det er at få et rigtig brev!

Jeg har skrevet rigtig mange og lange håndskrevne breve i tidens løb - men det har været begrænset med breve afsendt uden en egentlig anledning i de sidste mange år. Grunden til dette er blandt andet at jeg ikke har nogen at skrive til - eller i så fald blive en ensidig brevveksling.

Der er imidlertid en stadig voksende tendens igang - og det er både her til lands, men så sandelig også globalt og ironisk nok er det internettet og de mange sociale medier, der i høj grad er med til at give de rigtige fysiske breve en skøn renæssance.

Jeg har tidligere vist nogle af de breve jeg har sendt - og modtaget foranledt af pennevennepostlege etableret via Instagram, men jeg har længe gerne ville have nogle mere faste pennevenner - kreative pennevenner. Jeg har et par danske og nordiske pennevenner - og nu har jeg fået en amerikansk penpal. Jeg har for nylig modtaget det første brev fra hende - og her er så mit brev til hende.

På nederste billede kan I se hendes "Mail Tag" som var med hendes brev til mig - og retur har jeg så sendt hende mine svar + lavet mail tag til hende. Desuden har jeg lavet en "Drawing tag" da hun også laver artjournals og gerne vil tegne mere.

Kuverten er lavet af en rudekuvert med vrangen ud og med en af Paul Gauguins kvinder, som kigger ud gennem "ruden", fastsyet med turkis tråd. Alle tingene er kommet i en cellofanpose og til sidst har jeg lukket kuverten ved at sy med zigzag langs de tre kanter. Både kuverten og indholdet har været sjove at lave og det er en skøn, men overkommelig måde at være kreativ på. 

7 kommentarer:

  1. Hvor er det bare flot lavet. Og ja, jeg kan godt huske det. Da jeg var teenager havde jeg et hav af pennevenner i hele verden. Afrika, Asien, USA, Sydkorea, New Zealand ja selv Cayman Islands. Og vi lavede smukke og kreative breve til hinanden. Det er en svunden tid - desværre. Godt du kan genoplive den.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har helt sikkert været nogle fantastiske breve - jeg håber, at du har gemt nogle af dem for de er så hyggelige at gense :-)

      Slet
  2. Hvor er det godt at se! Da jeg var teenager havde jeg en masse pennevenner fra rigtig mange lande, og det var fantastisk både at skrive og modtage de lange, kreative og meget personlige breve. Måske skulle jeg genoptage traditionen med at skrive breve på papir ...?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det skal du da Christina - det er så skønt at skrive og modtage breve :-)

      Slet
  3. Jeg er også penneven med Patricia, hun er SÅ sød og kreativ, sidder faktisk lige og tænker over, hvad jeg skal sende med til hende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mie - ej, hvor pudsigt at du også er peninde med hende :-)

      Slet
  4. God idé. Jeg sender også håndskrevne breve endnu. Mest med en enkelt veninde, som bor hele 25 km væk ;) vi er blot aldrig holdt op. Og på ferier skriver jeg minimum 10 postkort men gerne flere. Jeg elsker selv at modtage håndskrevet post, men det sker desværre ikke så ofte mere ... har dog aldrig været ude i så meget kreativitet som i udveksler. Det er sjovt fundet på. Her er det bare alm håndskrevne breve uden dikkedarer.

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...