6. august 2014

Redesign / Refashion - links til DIY

Redesign - eller måske mere dækkende: refashion af tøj, eller det begreb jeg selv bruger: brugt-til-nyt. Ligegyldigt, hvad vi vælger at kalde det, så handler det om genbrug af aflagt tøj - og det synes jeg er skønt.

Der er rigtig mange gode grunde til at sy nyt af brugt tøj, men jeg vil først lige fremhæve, at med brugt menes selvfølgelig ikke beskidt og slidt! At genbruge handler heller ikke om, at man er fattig og at det er usselt at sy tøj om fremfor at købe nyt tøj eller sy af nyt stof.

Genbrug er selvfølgelig godt for miljøet - og pengepungen, men for mit vedkommende handler det også om den kreative proces det er at udtænke og forvandle en beklædningsdel, der er "ubrugelig" i dens oprindelige form - til noget andet og nyt stykke tøj eller en genstand, der kan bruges på en ny måde. Det er en utrolig sjov, men også udfordrende opgave, hvor der skal tænkes alternativt og med øje for de begrænsninger der er når man skal integrere eller fjerne oprindelige syninger.

På billedet ser I nogle af de "gamle" brugt-til-nyt-projekter jeg har lavet og tidligere vist her på bloggen. I flere af indlæggene skriver jeg, hvordan jeg har syet tøjet om og med links til brugte tutorials - og her får I links til mine BTN-DIY:

I kan også finde mere inspiration på min pinterest/redesign, hvor jeg har gemt links til rigtig mange skønne tutorials og idéer til at sy tøj om. Så før du smider tøj ud - så overvej om det ikke kan syes om til noget andet og brugbart :-)

Det er altid fantastisk at se forvandlingen fra skal-smides-ud til funktionel-ny-ting - og mulighederne er mange og næsten alt kan bruges. MEN - der er selvfølgelig nogle ting man skal være opmærksom på, når man syr af brugt tøj:
  • Tjek om der er huller, pletter m.v.
  • Brug ikke tøj, der er meget slidt og falmet
  • Arvet tøj eller tøj fra genbrugen kan være vasket med parfume
  • Brugt tøj er vasket mange gange, hvilket kan gøre stof og syninger skæve/ujævne 

God fornøjelse med at forvandle brugt til nyt :-)

3 kommentarer:

  1. Tak for link til pinterest-følger nu :-) jeg synes det er spændende at se dine re-designs og bliver inspireret til selv at prøve.

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...