2. august 2014

Redesign-projekter: August-tema!

Så er Boys Month veloverstået - og det var egentlig meningen, at august skulle være mere stille og jeg ved, at jeg snart får meget travlt med at forberede til det nye skoleår. Men med en flyttekasse fyldt med redesign-projekter (se her) og et kreaflow i juli som jeg nød til fulde - så har symaskinerne været rødglødende de sidste uger og nu er det tid til at vise de mange ting frem som jeg har syet til mig selv!

Som jeg skrev her har jeg syet fem af min mormors XL-bluser om til bluser, der passer undertegnede. Desværre er efterbilledet ikke blevet så godt (plettet gammelt spejl)  og det er nok heller ikke den bedste måde at vise bluser på når min arm er i kameraposition. Men her er det en skøn  Bitte Kai Rand bluse med en bred flad konveluthals.

Her får du en minitutorial, hvor du kan se, hvor simpelt det er at formindske og tilpasse en for stor bluse. Først klippede jeg ærmerne op langs syningen. Jeg har lavet et blusegrundformsmønster, der passer til et ærme, der er ens for og bag, hvilket gør det nemmere at klippe ærmerne. Læg blusen helt glat og klip efter dit mønster. Mit mønster er inklusiv sømrum så jeg sikre mig, at der er stof nok. 
Jeg har beholdt den oprindelige hals samt brugt fuld længde af ærmer og bluselængde - så alle oprindelige oplægninger er genbrugt. Dvs. at jeg kun har syet ærmerne på og syet langs siderne og ærmerne - så kun fire syninger også havde jeg en ny skøn bluse.

Det er nemt og hurtigt at sy en bluse om, men dog vil jeg lige påpege, at man skal være grundig ved klipning og sikre sig at klippe præcist uden at stoffet bulker eller laver folder - og det gør tøj, der er blevet brugt og vasket nemt. Hvis det er svært at få blusen til at ligge glat kan det være en fordel at klippe alle syningerne op og det er selvfølgelig også en mulighed at lave en ny halsform og tilsætte anden rib i kanterne.
Og her kommer så et ekstra tip: af det der er klippet væk fra den oprindelige bluse - kan selv små rester bruges til et "ryatæppe". Der skal bruges rigtig mange strimler så bare klip løs - ca. 2x10 cm. Her har jeg klippet alle stumperne fra de fem bluser jeg har syet om - og den lille bunke til højre er kanterne og sømrum jeg har klippet af og det eneste, der er blevet smidt ud.

I løbet af august kommer der mange flere indlæg om mine nye redesign-projekter - og en DIY på at lave de skønne "dot-tæpper" som jeg har vist på min instagram/turkisshop

6 kommentarer:

  1. Tak for vejledningen, det kunne jeg godt finde på at prøve:)

    SvarSlet
  2. Så smart og noget jeg da vil huske hvis jeg skulle møde en kæk str.XL i genneren;-)

    SvarSlet
  3. Det er fedt at kunne genbruge. Jeg har ikke kastet mig ud i denne kunst endnu, men vil gerne :-)

    SvarSlet
  4. Skønt med genbrug! Tak for en fin vejledning. :)

    SvarSlet
  5. Tak for diy! Det glæder jeg mig til at prøve når den rette bluse dukker op. Jeg elsker tanken om at bluserne får nyt liv på ganske kort sytid :)

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...