13. august 2014

Kunstner-papirrester-bøger

I mangel af dækkende danske ord, benytter jeg mig af de amerikanske betegnelser - artjournal, smash og junk-bøger, der ikke helt får den samme betydning i en direkte oversættelse: kunstdagbog, smask og skrald/affald. Jeg kan rigtig godt lide idéen med junk-bøger - at der bruges genbrugspapir til at lave disse bøger og jeg bruger så vidt muligt kun genbrugspapir til mine smash og artjournals. Men - nu har jeg lavet nogle nye bøger, som er junk-bøger, men hvor 'junk' ikke passer så godt.

Der er tale om en masse forskellige papirrester og disse er sat sammen i et skønt mix af farver, mønstre, tekstur samt gammelt og nyt. Primært genbrugspapir, men ikke 'junk'. Selvom det måske ikke lyder så smart, så er det mere dækkende at kalde disse bøger for papirrester-bøger - mens jeg funderer over en bedre betegnelse ... Måske du har er forslag?

Jeg har lavet tre papirrester-bøger - alle lavet efter samme princip og med samme papirfundament, nemlig en Toulouse-Lautrec portrætbog. Jeg kan rigtig godt lide hans billeder og jeg vil absolut ikke anbefale at ødelægge denne skønne Taschen-kunstbog - men jeg har været så heldig at få en, der i forvejen var ødelagt. Jeg har iøvrigt et intakt eksemplar af bogen blandt mine kunstbøger. Bogpapiret er tykt og mat, og næsten hver anden side i bogen er et helsidebillede af et maleri - så den er perfekt at bruge til en smash/artjournal.
Alle siderne er lavet ved at jeg har taget en side fra kunstbogen og syet forskellige papirrester på siden så den er endt med at være ca. A3 - skåret over på midten også er der to A4-sider, der foldes og bliver til en A5-bog. Jeg har ikke brugt lim - kun turkis bomuldstråd og skiften mellem zigzag og ligeudsting på min gamle symaskine som netop er blevet dedikeret til papirsyning. Hist og pist har jeg tilføjet lidt maskingtape til at holde på nogle af papirenderne.

Ikke særlig beskedent - må jeg sige, at jeg er ret vild med disse bøger! De er så sjove at lave og bliver helt fantastiske når siderne sættes sammen og laves til en bog - der er oplagt til både smash eller artjournal, men i sig selv er skøn at kigge i. Billederne, mønstre og tekst kan inspirere og benyttes i en ny kontekst - ens eget billede eller collage. Eller males over, men stadig være bagved og danne baggrund og struktur.

PS - dette indlæg har ligget som kladde siden marts, men har først fået redigeret billeder nu!

1 kommentar:

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...