3. juni 2014

Oh, at være dansklærer!

Billedet er taget med iPad og driller i opsætningen ...
I går hentede jeg 42 danskopgaver som jeg skal have rettet og evalueret i et udførligt tosidet skema - samt forberede til det mundtlige forsvar, hvor eleverne gerne skulle gøre rede for det de har skrevet. Spisebordet er indtaget for at jeg rigtig kan fylde med alt det nødvendige materiale - meen dog roder jeg ikke så galt som på billedet, hvor flere opgaver er bredt ud. Til gengæld er jeg omgivet af stakke med bøger og papirbunker - hvoraf bunken med ikke-rettede opgaver er betydeligt større end den beskedne rettede bunke. 

Jeg har heldigvis et par uger til at rette dem, men skal også lige have tastet årskarakterer ind for 62 elever, med kommentarer. Det i sig selv er lidt af et projekt og det bliver ikke nemmere af, at jeg kun har undervist dem i to måneder!

Det er nu skønt at have travlt - med spændende og udfordrende arbejde, omend også noget frustrerende når en elev mener at en stavemåde med 'æ' er udtryk for gammel dansk, for i dag bruger vi 'ea' i et ord som hjearne? (Fremfor 'Hjærne' i slut 1880'erne)

Men de er nu også skønne de unge 1.g'er, så umiddelbare og besidder stadig lidt uskyld - ja, nøj man kan føle sig gammel nogle gange! Til trods for tallene på dåbsattesten så bliver jeg dog ofte forvekslet med at være elev - hvilket jeg er ved at være gammel til at finde smigrende!

Som jeg har skrevet flere gange før - så er jeg meget glad for mit arbejde som dansklærer og det er skønt at bruge sin uddannelse og faglighed. Jeg elsker at undervise også selvom det ofte er hårdt og tidskrævende, hvor jeg mange aftener sidder til ud på natten og forbereder mig.

Min eneste ærgelse er, at jeg i en meget lang periode ikke har haft tid eller energi til andet end at passe arbejde og familie - og savner helt utrolig meget at være kreativ og lavet noget der ikke har med litteratur og lingvistik at gøre. Men det kommer forhåbentlig. Som underviser har man jo ferierne som en væsentlig gode - og jeg ser meget frem til en sommer sammen med drengene og en masse kreativitet. Men først er der lige 37 opgaver igen og mundtlige eksamener ...


3 kommentarer:

  1. Rigtig god arbejdslyst, kære Christine. Jeg har heldigvis ikke elever til eksamen i år - det er SÅ skønt!

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  2. Godaften,

    hold da op, så er du hængt op med alle de opgaver.
    Forstår godt hvis du savner at være kreativ, det må du være når sommerferien kommer:-)

    Min unge kunstner datter fik lavet sit nye uglemaleri færdigt:
    http://mariahoffbeck.blogspot.dk/2014/06/en-uglet-familie.html
    Men hun har heller ikke altid tid til det kreative.

    God arbejdslyst og om ikke så længe har du ferie.
    Tina
    www.mariahoffbeck.blogspot.com

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...