2. marts 2014

DIY: sy papirkuvert

Som jeg skrev i går - så er jeg ret vild med at sy i papir. Jeg har før vist mine syede tapetkuverter, som jeg har lavet til at sende mine Stjernefant-mønstre - men nu har jeg lavet papirrester-kuverter og lavet en DIY, hvis du også har lyst til at sy unikke papirkuverter.

Du skal blot bruge:
  • Papir til "flap" (her er brugt 1 A4-ark delt i 4)
  • A4-ark mønstret papir
  • Diverse papirstumper
  • ét stykke tape og limstift
  • Symaskine + ynglingsfarve-tråd

Denne DIY er vist med tilblivelsen af fire kuverter

Til kuverterne i denne DIY har jeg brugt: snitmønsterpapir, nodeark, atlas, busplan, milimeterpapir, bogsider, sider fra leksikon og havebog, avis og div. papir jeg har malet på med akrylmaling.

Fold det mønstrede A4-ark med mønstersiden indad. Læg med folden nedad og sæt flappen fast med et lille stykke tape, bare for at holde den på plads inden syning.

Fold A4-arket ud med den mønstrede side nedad og så skal der leges med papirstumper. Forsøg dig frem med forskelligt papir på kryds og tværs. Husk, at der skal være et "adressefelt" eller brug af papir på forsiden af kuverten, hvor adressen kan skrives og ses tydeligt af postbudet :-)

Lim papirstumperne på A4-arket, men brug så lidt lim som muligt og ikke langs kanterne, da der helst ikke skal være lim dér, hvor man skal sy.

Klip overskydende papir væk. Begynd med at sy flappen fast med zigzag. Sy derefter alle papirstumperne fast - men sy ikke langs yderkanterne på A4-arket. Til nogle af papirstumper-kanterne kan evt. bruges maskingtape.

Fold på midten og sy kuverten sammen - samt lav en stikning langs kanten af flappen og din fine unikke papirresterkuvert er færdig :-)

Kuverten kan selvfølgelig pyntes yderligere med klistermærker, tuschtegninger, stempler og hvad man ellers har lyst til. Jeg tænker, at flappen kan bruges til at skrive afsenderadresse - og lukkes med fint maskingtape eller store klistermærkedots.

Skriv gerne til mig, hvis du bruger min DIY og laver nogle fine kuverter

Har du ikke selv lyst eller mulighed for at sy kuverter - så kan du købe nogle af mig for blot 40,-kr for 4 stk. inklusiv porto og de bliver selvfølgelig sendt i en stor syet papirkuvert! Da alle kuverter er unikke - vil de alle være forskellige. Skriv til mig på turkis@live.dk

God fornøjelse med at sy i papir :-)

5 kommentarer:

  1. Tak for en fin-fin vejledning 😘😘😘

    SvarSlet
  2. Flot! Tak for den skønne vejledning

    SvarSlet
  3. Det er en virkelig god idé! Det ser bare vildt godt ud.

    SvarSlet
  4. Tusind tak allesammen, dejligt at I kan lide min vejledning og jeg håber, at I får lyst til at prøve at sy nogle fine papirkuverter :-)

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)