14. januar 2014

Min første artjournal

Jeg kan vist ikke blive ved med at håbe på mere lys - så nu får I "gråvejrsbilleder" af min første artjournal, som i en direkte oversættelse må hedde en kunstdagbog: forening af tegning/maling/collage m.v. og (mere eller mindre) personlig tekst.

Hele bogen er lavet af genbrugsmaterialer - siderne er fra et stort litterært tidsskrift (Lettre) og er lidt kraftigere end almindeligt avispapir, men stadig for tyndt til at blive malet på. Jeg har derfor lagt to sider sammen + lagt to sider fra et Newsweek-blad imellem. Alle fire sider er syet sammen på midten og langs kanten med turkis tråd.

Omslaget er forsiden fra en stor akvarelblok og malet med akrylmaling og dekoreret med diverse hjemmelavede stempler, forskellige dekorationsteknikker, maskingtape og en lille flettet stjerne. Bogen er indbundet med tofarvet snor, hvor enderne på den sidste signaturindbinding er lang nok til at blive snoet rundt om knappen så coveret kan lukkes og holde styr på bogen, der gradvist bliver tykkerne når siderne får maling og tilføjes ekstra materialer.

Den første side jeg lavede i min artjournal blev en dobbeltside og en mixmedia-testside, hvor jeg har afprøvet en masse teknikker. På nærbillederne kan I se, at jeg har lavet en masse struktur med malingen i baggrunden og dernæst stemplet med rillet pap og stjernekageforme. Cirklerne er udstanset bogpapir, som har fået omrids med kul og pastelkridt. Cirklerne er malet og har fået små cirkler med blæk og kobberprikker.

Teksten "Just let go" er stemplet med turkis på bogpapir og sat på atlaspapir, der er stemplet med rillet pap i neonpink. Både bogpapir og atlas har fået sort sværte i kanten. Jeg har yderligere skrevet med blæk flere steder. Bortset fra gul, så minder farverne og udtrykket meget om coveret til bogen - men ellers synes jeg, at det er blevet en vellykket første dobbeltside som var rigtig sjov at lave.

Som I kan se på det sidste billede - så har jeg lavet mange flere sider i bogen, men det må I vente lidt med at se billeder af (medmindre I allerede har luret på @turkisshop)

Vil du have mere inspiration - så søg på artjournal
og måske du også har lyst til at lave din egen :-)

9 kommentarer:

  1. Den er simpelthen så fin! Jeg har tænkt meget over, at jeg nok ikke kan give helt "slip" på ordensansen lige nu, så jeg går og tænker i lidt andre baner i retning af en krudsedullebog. Ikke nær så fin og fancy som din - men et skridt på vejen til en mere "fri" hånd. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Astrid. Alle mine hidtidige tegnebøger er meget sirligt opdelt i temaer med pæne skitser på hver anden side o.s.v.- så jeg har virklig også skulle overvinde at frigøre mig fra "det perfekte". En krusedullebog er klart et skidt på vej :-)

      Slet
  2. Hvor er den fin! Ser meget kreativt ud:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Siri - det er en meget kreativ proces, det er skønt! :-)

      Slet
  3. Hvor er den blevet flot! Sikke nogle skønne materialer og kombinationer :-)))) Du er simpelthen så kreativ - meget inspirerende :-) KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lilly - jeg kan rigtig godt lide genbrugselementet og mixmedia af alt det jeg har liggende :-)

      Slet
  4. Super fedt at du er gået i gang med artjournals. Jeg gjorde meget i det for nogle år siden, og jeg synes stadig det er sindsygt inspirerende at se tilbage på dem jeg lavede den gang. Vil da meget gerne se flere billeder af indholdet? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, dem gad jeg da godt se Marie :-) Og ja, der kommer skam mange flere billeder ;-)

      Slet
  5. Det ser super godt ud!!! jeg startede med Art journals for snart 5 år siden og jeg kan bare ikke slippe. Det er dejligt.
    Hilsen Pia DooeleDiem

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...