3. december 2012

Dobbeltlæg - testnederdel

Hm, nederdelen er faktisk strøget ... men åbenbart ikke godt nok!

Som jeg allerede har nævnt et par gange - så fik jeg dejlig megen sytid lørdag aften og dermed også endelig tid til at sy en ny nederdel. Næsten alle mine nederdele er syet efter en idé enten ud fra noget bestemt stof, et billede af en nederdel eller - ja, bare en idé til en nederdel jeg gerne vil prøve at sy. 

Denne nederdel er en kombination af disse tre ting: Idéen var at lave en nederdel med fire centrerede læg foran - syet af et stykke cowboystof. Jeg lavede et mønster og brugte tid på at lave facon-taljebelægning, da jeg gerne ville have fast talje - men da jeg skulle til at klippe i stoffet, var der ikke nok til taljen ... Desuden fik jeg den fikse idé, at der skulle indsættes et andet stykke stof i midterkilen.
Da stoffet var klippet begyndte jeg at sy - og lavede atter om på mønsteret og læggene adskillige gange, hvilket er ret dumt og irriterende, da syprocessen flere gange blev i forkert rækkefølge og jeg dermed gjorde syningen væsentlig vanskeligere ... Men som test af en ret improviseret nederdel, så blev den faktisk ret fin og klart en god test for at sy flere "rigtige nederdele" med dobbeltlæg. 

Grundet mangel på stof endte det med en høj faconklippet taljerib. Ribben skulle være høj for at holde den ellers tunge nederdel oppe. Den nederste kant har jeg dog ikke helt fundet ud af, hvad jeg skal gøre ved. Den skal jo lægges op på den ene eller anden måde, men uden at blive for kluntet. Jeg overvejer lidt at sy enten et synligt eller skjult kantbånd, men er i tvivl om, hvilken farve jeg skal vælge (hvis ikke turkis ...)
Nederdelen er i ét stykke bagpå, hvor jeg har syet mit label på et stykke af panelstoffet. Og apropos ugennemtænkt syproces - så har jeg syet alle disse syningen efter at resten af nederdelen var syet sammen ... helt unødvendigt bøvlet! Tja, men så skulle jeg jo så gerne huske at sy mere "logisk" næste gang og forsøge at undlade at lave for meget om i mit efterhånden temmelig modificerede hjemmegjorte mønster ... ;-)

4 kommentarer:

  1. haisa
    har du mon lyst til at være med i en blogleg??
    http://sarabournonville.blogspot.dk/2012/12/ny-blogleg-byt-en-lap-lap-et-tppeer-du.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sara - rigtig fint tiltag, jeg kigger nærmere på det i morgen :-)

      Slet
  2. Hej Christine.
    Den ser fin ud din nederdel, er sikker på at du nok skal få det til at lykkedes :-)

    Tak for en hyggelig sludder og et kig i den skønne lille butik. Held og lykke med den fremover til jer alle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene - hyggeligt at du kom til Aarhus og fandt tid til at komme forbi butikken :-)

      Slet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...