26. august 2012

DIY: Nemt tubetørklæde

Dette er et nemt og hurtigsyet tubetørklæde af en halv meter viscose, hvilket giver et let og blødt, men fyldigt tørklæde, som lægger sig pænt om halsen. På billedet er det viklet to gange om halsen. Og ja, det er små råhvide stjerner, der er på :-)

Du kan sy af næsten, hvilket som helst stof - men vær obs på om stoffet vil være godt som tørklæde og om det vil lægge sig pænt om halsen og være rart at have direkte mod huden.

Tørklædet er syet i ét stykke og med blot to syninger:

Vend til retsiden og sy endecirklerne sammen ret mod ret. Placer sammensyningerne over hinanden og sy rundt til du ikke kan sy mere.
Det ender med et lille vendehul, hvor du vender vrangen ind og syr åbningen sammen i hånden.

Du kan lave tørklædet større ved at bruge et bredere og længere stykke stof.
Du kan også sy flere forskellige stykker stof sammen til et tørklæde.
Mulighederne er mange, men grundmodel og syningen er simpel
- så det er bare med at komme i gang med at sy nogle flotte tørklæder til efteråret :-) 

(beklager de lidt dårlige billeder - dette er en "mobil-DIY"! )

10 kommentarer:

  1. Lige hvad jeg kunne bruge til søsters julegave :)
    Mon jersey ville være godt at bruge ?

    SvarSlet
  2. Ja, jersey kan sagtens bruges - men det er lidt tungere/ falder anderledes. Prøv evt. med et lidt kortere stykke stof.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hun vil netop gerne have noget der falder tungt, jeg må prøve mig frem :)

      Slet
  3. Super fin DIY - lige til at gå til :)

    SvarSlet
  4. Hvor er det enkelt og fint, det må vist prøves af.

    SvarSlet
  5. Herligt med tips til tørklæde...letforståelig vejledning!

    SvarSlet
  6. Ja, det er ret nemt og enkelt - håber I kan bruge vejledningen. Kan ellers se, at det er lidt svært at se forskel på ret og vrang på billederne.

    SvarSlet
  7. Sådan et må jeg igang med! Tak for inspiration:-)

    SvarSlet
  8. Super Flot tørklæde:) Hvor har du købt stoffet? Mvh. Mette.

    SvarSlet
  9. Hej Christine.

    Mange tak for din fine DIY på tubetørklædet, meget nemt at gå til.
    Der skal vist lige køres et par stykker mere igennem maskinen idag. Skal have nogle med på marked inden længe i forskellige størrelser og mønstre.

    God påske :-).

    Kh Trine

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)