21. august 2012

DIY: Body m. knaphalslukning

Som lovet kommer der her en billedvejledning til, hvordan jeg syr en body med knaphalslukning. Er du mere til amerikansk/konvolut halslukning kan du se min DIY til heldragt med A-hals

Du skal bruge: 
  • et bodymønster med knaplukning i skulderen
  • jersey eller interlock
  • rib
  • trykknapper
Jeg syr med overlocker, men du kan sagtens sy alle syninger med en almindelig symaskine med strechnål.

Jeg har brugt et Ottobre-mønster og interlock fra Strömming Design, stribet jersey til ærmer og orange rib.

Klip mønsterdelene ud efter anvisning - f.eks. skal der ikke lægges ekstra sømrum til i hals og benudskæring, da der kommer ribkant. Vær obs på at du klipper skuldrene rigtige!

Så skal der klippes rib - halsrib, benudskæringsrib og rib til ærmeafslutning. Hvis der ikke er mønstre til rib eller skrevet målene i mønstervejledningen skal du måle halsomkredsen, benudskæringsomkredsen og ærmebredden - og trække ca. 1/4 fra. Dvs. ribstykkerne skal svare til 3/4 af den længde, hvor de skal syes på. Til hals og benudskæring skal ribben være 3 cm bred.

Stryg alle ribstykker på midten - det gør ribben pænere og lettere at sy fast. Sy ribben til benudskæringen og ærmeribbene sammen til ringe - ret mod ret.
Halsribben skal syes ret mod ret i begge ender

Halsribben vendes ved at du lægger sømmen til siden og holder den fast mens du vender til retsiden og dermed får nogle fine hjørner.

Den modsatte skuldersøm af knaplukningen syes sammen ret mod ret
Fold overlappene på både forstykke og bagstykke til knaplukningen.

Læg den ene ende af halsribben parallel med folden til knapskulderen. Vend derefter folden om - ret mod ret  udover og tæt ind til ribenden.

Gør det samme i den anden ende af halsribben. Stræk ribben ud og sæt knapnåle. Jeg sætter kun en enkelt nål, men er du ikke vant til at sy ribkanter så sæt nogle flere.

Når halsribben er syet på skal enderne vendes og efterlader en pæn kant både på ret- og bagsiden.

Stik ned på retsiden langs ribkanten. Så skal der sættes knapper i skuldersømmen. Sæt først i ribben. Se min vejledning til at sætte trykknapper i med Prym-tang nederst i min Heldragt-DIY

Sy en stikning helt ud ved kanten for at holde overlappet sammen - det gør det nemmere at sy ærmerne på.

Vil du have et mærke i nakken er det nemmest at sy i inden du syr ærmerne på.

Også springer jeg lidt hurtigt over de næste sytrin - så her har jeg syet ærmerne på og syet fra ærmekant og ned langs siden i begge sider af bodyen, samt syet rib i ærmerne. 

Det er sådan man også syr bluser - så du kan se syprocessen i min heldragt-DIY eller t-shirt-DIY

Hvis du vil have et sidemærke i skal du huske at lægge det ind inden du syr sidesømmen. Jeg sætter mærket så langt oppe, at det kan ses over bukserne.

Så mangler vi bare ribben i benudskæringen. Markér midtfor og midtbag på bodyen. Inddel ribben i to dele, hvor den ene del er lidt mindre end den anden fordi forstykket er mindre end bagstykket på bodyen. Inddel derefter ribben i fire dele og fæstne ribben svarene til markeringerne på bodyen. Sæt gerne flere knapnåle, hvis du ikke er vant til at sy ribkanter.

Og nu er ribkanten syet og stukket ned - også skal der bare sættes trykknapper i og du er færdig med din fine body :-)

Du kan se billeder af hele den færdige body her

Håber, at du kan bruge min vejledning.
Skriv endelig, hvis du har nogle spørgsmål og hvis du bruger min vejledning vil jeg blive meget glad, hvis du husker at linke til den, tak :-)

10 kommentarer:

  1. Rigtig fin DIY!! :D Har også prøvet at kaste mig ud i jersey og rib, og må konkludere at det kræver en del øvelse.. Du er super dygtig..

    SvarSlet
  2. Lækker DIY! Håber det gik godt til samtalen! Kh Maria

    SvarSlet
  3. Det ser bare SÅ let ud når du gør det! Nu skal jeg først lige ha syet en sweat i jersey, inden jeg vover mig ind på det der område.. Tak for DIY i hvert fald.

    SvarSlet
  4. Kan du huske hvor du har Jerseyen du bruger til arnerne her fra?
    Kunne nemlig godt bruge lidt til en body.

    SvarSlet
  5. Har endnu engang benyttet mig at din vejledning og den er bare så fin og nem at følge, hvis du har lyst kan du se resultatet her: http://www.tusindetanker.blogspot.dk/2013/08/body-til-morgan.html

    SvarSlet
  6. Hvilket mønster bruger du til den lækre body?

    SvarSlet
  7. har du ikke et mønster til bodyen?(-;
    Elsker at du har tyrkis neglelak på!

    SvarSlet
  8. Hej, sælger du sådan en body med luftballon og til hvilken pris? Tak

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...