24. maj 2012

DIY: T-shirt m. raglanærmer

Det er i høj grad på tide at sy t-shirts!

Her får I en billedvejledning på syning af en t-shirt med raglanærmer.
Samme fremgangsmåde bruges også til langærmede bluser

1. Find et godt mønster i den rette størrelse. 
Jeg har her taget udgangspunkt i et mønster fra Ottobre i str. 110
Klip alle dele ud som vist herunder

2. Stryg alle ribdelen og nu du har strygejernet fremme - stryg oplægningen

3. Vær obs på forskellen på for og bag på ærmerne - lavest forrest og højest bagerst
Sy alle fire ærmesømme (fra sidesøm til halsen)

4. [kan udelades] Stik sømmene ned - her er sømmen lagt nedad for at fremhæve det mønstrede stof, men oftest lægges sømmen opad.

5. Vend til vrangen og sy fra ærme og ned langs siderne. 

Sæt evt. et mærke/label i sidesømmen - jeg bruger næsten altid en lille stjerne

6. Sy ribstykkerne og inddel dem som vist herunder

7. Placer ribstykkerne som vist herunder

8. Stik sømmene ned langs ribben i halsen og i ærmerne samt
dobbelt stikning ved oplægning forneden. Brug evt. en dobbeltnål til alle sømmene

Og den færdige t-shirt i friske drengefarver til min friske dreng :-)
Håber I kan bruge vejledningen.
God sommer til jer alle :-)

7 kommentarer:

  1. Fantastisk diy, det må afprøves snarest :)

    SvarSlet
  2. Smadder fin vejledning. Det kan alle da forstå.. Nu skal jeg bare finde et fint mønster..

    SvarSlet
  3. Det er en super fin og let forståelig vejledning - tak! Vil dog lige høre dig vedr. stikningerne - bruger du alm ligeud sting? Min maskine har vidst kun stræksøm, som er zigzagget, og det er jo knapt så fedt som pyntestikning :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan ser mit forsøg ud: http://hyggerier.blogspot.dk/2014/08/frste-forsg-med-jersey.html

      Slet
  4. Tusind tak for din fine vejledning! Nu kan jeg endelig komme videre med mit mønster.

    SvarSlet
  5. Glæder mig til jeg skal igang - men hvad betyder stik sømmene ned?

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...