12. april 2012

Pæne "blusenakker"

Det er ikke meget jeg får lavet for tiden - ikke ved symaskinerne i hvert fald. For efterhånden en del dage siden helligede jeg mig et par timer i selskab med nogle skønne århusianske kreakvinder, hvor jeg var afsted uden børn! Her fik jeg klippet til fire bluser - to til hver af drengene og nu har jeg så endelig fået syet dem.

Jeg har med disse bluser tilføjet en "pæn nakke" - ligesom på nogle købebluser. Dvs. et ekstra stykke stof på indersiden af bagstykket ved halsen, der skjuler stoffets bagsiden og i dette tilfælde overlocksømmen da jeg syr halsrib med ét ombuk (se evt. vejledning til denne syteknik her

Udover at det ser fint ud så har det en fantastisk fordel - da jeg derved kan sy flere bluser samtidig uden at skulle skrifte trådfarve i overlockeren. Jeg har ikke noget i mod at skifte tråd, men da det pt. er ret begrænset med sytid så er det med at udnytte tiden optimalt - men stadig få et fint resultat.
Denne bluse til Alfred er imidlertid en "ommer" - for det er nemlig anden gang at jeg syr den. Den første jeg syede blev nemlig alt for lille - syet lørdag morgen inden kreadagen så drengen kunne have en fin ny bluse på når nu han skulle med hen til en masse kreakvinder. Han havde den kun på en times tid, men da jeg synes stof og farvekombinationen er rigtig fin - måtte jeg jo sy en ny og mere størrelsessvarende til min lille basse.
Her er den lille bluse - med "amerikansk halsrib". Det er så også et helt andet blusemønster, der er noget smallere - men stadigvæk et nr. eller to for lille.

Også er det blevet til et sæt brorbluser mere - denne gang i forårsfarver, hvor den friske grønne farve er skøn sammen med den mørkebrune.
Her har jeg brugt noget andet stof til pynt i nakkerne - nemlig banan-stofresterne fra denne heldragt. Også er det jo godt at jeg næsten gemmer alle stofrester! Til nakkerne skal der nemlig ikke bruges særlig meget stof og man kan sagtens bruge noget kontrast eller mønstret stof, da det jo kun ses når blusen ikke er i brug.

Den sidste bluse til Magnus mangler lige at blive stukket net i halsen, men da jeg skulle til at skifte tråd i maskinen var min sytid ovre = baby vågen (Edit - nu færdig se her)

10 kommentarer:

  1. Super fine bluser :)
    har selv syet en med det fine dyreprint... hvor har du fået fingre i den lækre orange jersey du har brugt til ærmerne?
    KH Micha

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Micha :-) Ja, det er en skøn orange farve, som giver et flot pift til drengetøjet. Jeg mener, at jeg har købt til det i Stof2000.

      Slet
    2. Hov, nej det er fra Stof&Stil :-)

      Slet
    3. oki:) så må jeg derind forbi når jeg kommer til Odense om et par måneder :)

      Slet
  2. Hvor er de fine, det er så lækkert med detaljer selv på indersiden.

    SvarSlet
  3. Det grønstribede har jeg også været svært glad for til min dreng. Det er lidt fodboldagtigt på en frisk måde, synes jeg :-)

    SvarSlet
  4. Hvor er de alle blevet gode!

    SvarSlet
  5. Hvor køber du det fine stof med dyrene henne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fra Stof&stil - jersey, lidt tyndt desværre og jeg ved endnu ikke, hvor godt farverne holder efter flere vask

      Slet
  6. Så dejlige bluser... fin detalje med nakken... Jeg bruger også meget orange...
    Solhilsner
    Stine

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...