29. april 2012

Nederdel og drengebukser

Jeg var alene hjemme i næsten fem timer i går - alle drengene tog nemlig ud til farmor så jeg for første gang i meget lang tid fik mulighed for at være hjemme og sy uden afbrydelser. Og nøj, hvor var det skønt! På forhånd havde jeg klippet og gjort klar til fire bukser til Magnus med forskellige slags lommer, tre basisbukser til Alfred og en nederdel i otte baner til mig selv.

Her først billeder af nederdelen, som dog drillede lidt da jeg besluttede at lave satinfór i.

Nederdelen er syet af stribet demin og er blevet lidt tung og lidt mærkelig ved sammensyningerne da de otte baner er let kileformede. Den tog lidt længere tid at sy end forventet, da alle banerne er stukket ned med turkise dobbeltstikninger (uden dobbeltnål...), hvilket er lidt omsonst da de næsten ikke er synlige. Dog med enkelstikning nederst og i taljen.

Også skulle der syes bukser til drengene. Først får I lige et dårligt aftenbillede med blitz af alle bukserne. To basis isolibukser (to forskellige mønstre) til Alfred, et par deminbukser med pipinglommer til Magnus og to par isolibukser med forskellige lommer med ribkanter til Magnus.
Først syede jeg deminbukserne, som tog en del tid at sy, da jeg først skulle lave pipingbåndet og sy lommerne, der drillede lidt. Og ja, så syntes jeg åbenbart at der skulle dobbelstikninger i alle sømme (også lommerne ...) og dobbeltnålen kom ikke i brug - dvs. alle syninger er syet to gange ... Men sønnen er vild med bukserne og ville have dem på i dag - men da han ikke er meget for at blive fotograferet snød jeg mig til det nederste billede, hvor han sidder på gulvet. Bukserne har flad forside og bred elastik i ryggen.

De andre bukser har fået rib i taljerne og enten elastik eller ribkant nederst i buksebenene. Magnus vil gerne have lommer i sine bukser og selvom der skulle syes mange bukser så har jeg eksperimenteret med forskellige slags lommer. Alfreds bukser er imidlertid helt simple, da det blot er supplerende bukser til hans store tøjforbrug, da han stadig har gylpedage, som får vasketøjsbunken til at vokse på ingen tid.

Tilbage ligger der to klippede blå isolibukser til hver af drengene, men det er tynd isoli og måske bedre til når det bliver lidt varmere. Jeg nåede også et par andre småting, men de får lige deres egne indlæg senere når jeg har fået taget billeder.

Py, sikke en omgang! Og mens maskinerne fik et velfortjent hvil nåede jeg skam også at ordne vasketøj inden drengene kom hjem. Det er første gang, at Alfred har været væk fra sin mor så længe - så det var gensidigt afsavn og skønt at få alle drengene hjem igen.


7 kommentarer:

  1. Hold op hvor er det flot, du har godt nok været flittig på kun 5 timer :-)
    Er denim-bukserne fra eget mønster eller? Tænker på detaljen med glat foran og elastik bagpå.. Må være en relativ smal pasform?
    Kh Pernille

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pernille. Jeg bruger faktisk kun ét grundbuksemønster - for- og bagstykke som jeg modificerer m./u. sidesøm, forskellige lommer og forskellige taljer. Med fladt forstykke skal elastikken strækkes meget i ryggen og jeg har også tilføjet læg foran for at gøre forstykket smallere.

      Slet
    2. Tak :-) og tak for god inspiration til drengetøj :-)

      Slet
  2. Pyha, får da helt sved på panden. Sikker på der ikke skulle stå femten timer, hæhæ;o)
    Flot arbejde!

    SvarSlet
  3. Forpustet!! Hold da ferie jeg bliver helt forpustet... du er så flittig - godt udnyttet...
    Vi ses tirsdag!!
    solhilsner
    Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, maskinerne var også rødglødende!
      Vi ses :-)

      Slet
  4. Skønt med så meget fritid, og sikke en masse du har fået lavet.

    Kærlig Hilsen Heidi
    www.egholmvej16.blogspot.com

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...