7. februar 2012

Farverige bogstavmagneter

Magnus er blot 3½ år, men allerede meget motiveret for at lære tal og bogstaver. Han kan alle tallene og næsten hele alfabetet, forbogstaverne i vores navne og alle bogstaverne i hans navn. Ret oplagt er det også Halfdans ABC, der bliver læst til natlæsning i øjeblikket. 

Derfor har jeg bogstaveligt talt været på bogstavjagt - for at finde bogstaver til magneter. Jeg synes imidlertid, at det er for dyrt og fjollet at købe et nyt spil med bogstavbrikker til 200,-kr. Så jeg måtte finde på en billigere og mere kreativ løsning.
En tur i Tiger og købe små selvklæbende skumbogstaver og -tal i seks forskellige farver og to små spillekortpakker med fine bagsider. I Panduro købte jeg magnettape - også var det ellers bare at klippe firkanter og sætte bogstaver på den ene side og magnettape på den anden af de små kortfirkanter. 

Spillekort er gode til formålet da de er tilpas stive, men tynde og findes med mange fine bagsider. De resterende kort kan bruges til patchworkskabeloner, f.eks. små romber og sekskanter.
Og voila - en masse skønne og farverige bogstavmagneter med fine bagsider. Jeg er meget tilfreds med dem og sønnen har allerede flyttet meget rundt på dem og sammensat ord jeg skal prøve at udtale. Desværre er der dog ingen æ - ø og å, så det giver nogle begrænsninger - men de indgår heldigvis ikke i vores navne.
Et hyggeligt lille og nemt projekt, med skønt resultat og magneterne er nemme at flytte rundt med. Jeg har kun sat et lille stykke magnet bagpå, dvs. det er ikke nødvendigt at dække hele bagsiden med magnettape.

De resterende bogstaver og selvfølgelig også tallene skal laves så der kan skrives en masse forskellige ord på alle vores magnetiske overflader. Der er rigtig mange bogstaver og tal i sådan en pose til 10,-kr. (og jeg har købt to poser!) men det gør jo ikke noget med mange bogstavmagneter når de er så fine og giver masser af kulør og muligheder for at lege med ord :-)

Firkanterne er ca. 2x2cm og skumbogstaverne og -tallene lidt mindre, hvilket er en fin størrelse til magneter. Tal-magneterne bliver dog nok med en ensfarvet baggrund så det er nemmere at adskille bogstaver og tal.

7 kommentarer:

  1. Sikken en super god ide. Den tror lige jeg nupper for har længe ønsket mig bogstaver til mit køleskab så mine gæster kan skrive små beskeder eller sjove ord.
    Hilsen
    Lene
    www.meiknielsen.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Super god ide! Det tror jeg, jeg skal prøve :)

    SvarSlet
  3. Tak skal I have - de er nemme at lave og hyggelige at skrive med :-)

    SvarSlet
  4. Super ide, og hvor er det fantastisk med en lille fyr på bare 3½ med interesse for bogstaver og tal.
    Lægger mig iøvrigt lige som fast læser her hos dig, for her er da rigtig hyggeligt ;)

    SvarSlet
  5. Ej, hvor er det godt! Min treårige er også vild med bogstaver - jeg må i Tiger! :)

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...