17. november 2011

Turkis og sort bestilling

For et par uger siden fik jeg en mail, hvori der stod, om jeg ville lave et tæppe á la det turkis/brune minipatchwork-tæppe jeg har lavet til Alfred og det ville jeg gerne da jeg troede, at hun gerne ville have et tæppe i nogle af de samme stykker stof, hvilket jeg har på lageret og derfor let ville kunne lave.

Men efter at have sagt ja, viste det sig, at hun gerne ville have et helt andet slags tæppe - primært med ensfarvede felter og i farverne turkis, sort, lysegrå og lyseblå suppleret med mønstret stof i samme farver og der måtte ikke være råhvid. Først tænkte jeg, at det blev lidt vanskeligt, da især udelukkelse af råhvid udelukkede meget af mit mønstrede stof, der ellers ville passe godt til.

Jeg fandt alt det stof frem fra lageret, som opfyldte kriterierne og begyndte at skære firkanter. Allerede her blev flere af stofstykkerne fravalgt og jeg foreslog at undlade lyseblå og lysegrå, men tilføjede i stedet mørkegrå for at bryde lidt med den markante sorte. Til sidst endte jeg med 14 forskellige stykker stof og det er blevet til dette tæppe - med sort velourbagside:
Farverne er desværre ikke gengivet så godt pga. dårligt lys
Når jeg laver sådan et tæppe er det ud fra en lang række regler for at opnå harmonisk patchwork. Med de få forskellige stykker stof og overvejende ensfarvede er der mange gentagelser af samme stof. Overordnet skal to ens stykker stof og ikke to mønstrede firkanter være ved siden af hinanden og der skal heller ikke være gentagelser, f.eks. samme rækkefølge af stof flere steder. Desuden er det vigtigt at tænke over valørkontrasterne, dvs. forholdet mellem mørke og lyse farver/felter.
Resultatet er blevet rigtig fint synes jeg og selvom jeg først mente, at det var meget anderledes end jeg plejer at lave - er det jo egentlig endt med at være meget mig: masser af turkis, ensfarvet stof, enkelt og med brug af farvekontraster, hvilket netop mange af mine egne ting er kendetegnet ved.


Det har været en spændende opgave og proces, hvor jeg ud fra nogle meget konkrete ønsker blev udfordret til at lave et tæppe jeg synes er rigtig flot, men jeg nok alligevel ikke lige en sammensætning jeg selv havde tænkt på at lave. Jeg er ret tilfreds med tæppet og håber meget, at modtageren bliver glad for det.

Tæppet er blevet sendt afsted i dag og vil snart blive svøbt om en lille august-baby. Jeg har lavet et matchende kort med nogle små rester fra tæppet. (clipsen holder på det vedlagte visitkort)

Det er skønt at blive udfordret engang imellem og man derved presses til at tænke anderledes og opdage andre og nye muligheder - men også bliver bekræftet i, at man er god til og kan finde ud af det man bliver bedt om.

4 kommentarer:

  1. Det er da bare super flot, selv om det, som man kan læse, har voldt dig lidt hjerne-kvaler... Måske er det sundt at blive udfordret. jeg synes i hvert fald det er meget flot, og er sikker på at august-babyen og i hvert fald dennes mor bliver meget glad

    SvarSlet
  2. hvor det flot det tæppe hvor langtid to det???

    Måndens fedeste Give-Away har du deltaget hvis ikke så synes jeg du skulle gå forbi og deltage jo flere lodder jo større chance har du for at vinde de fede gevinster (: For at deltage gå ind på dette link og gøre som der står så deltager du (: HUSK at skrive en kommentar med hvad du har gjor og hvor mange lodder du deltager med (:

    http://dytbat.wordpress.com/2011/10/28/giv-away-november/

    SvarSlet
  3. Det er meget smukt! jeg kan godt lide at du har brugt både småblomstret og storblomstret imellem de ensfarvede felter og der er fin harmoni mellem lyst og mørkt. Synd at billedkvaliteten ikke er som du helst ville, men jeg kan nenmt forestille mig, hvor fint det er, hvis den turkise er omtrent som det fine tørklæde jeg vandt hos dig for snart længe siden.

    SvarSlet
  4. Tusind tak skal I have :-)

    Dejligt at høre fra dig igen Evi - og ja, det er den samme turkise :-)

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...