11. juli 2011

Stofklude-uge/Cloth-week

Jeg er meget glad for hjemmelavede stofklude til forskellige formål og i forskellige kombinationer af materialer. Med en overlocker er det intet problem hurtigt at lave en stak fine klude - og det er en god måde at få brugt sine stofrester på.

Jeg vil i løbet af ugen vise nogle af de mange forskellige stofklude jeg har lavet, hvoraf jeg netop har lavet en masse nye til sensommerbaby og til amning m.v. Det er blevet til rigtig mange klude - så Beate er virkelig kommet på arbejde!

Mange af mine stofklude er lavet af flonel. Det er opkradset bomuld, som findes i forskellige kvaliteter og tykkelser. Det gode ved flonel er, at det forbliver blødt trods mange vask. Jeg er især glad for at bruge flonellagner som jeg har fundet i genbrugen. Jeg har også forskellige lækre flonelmetervarer med mønstre.

De mest simple stofklude jeg har lavet er ét-lagsklude - nemme og hurtige at lave, samt dem vi bruger mest til daglig og derfor har jeg også lavet rigtig mange af dem.

"Numseklude" - lavet af flonellagen.
Disse bliver primært brugt til bleskift - og selvom de er er blevet vasket
mange gange og hængetørret, er de stadig fine.


"Spisebordklude" - lavet af 1/6 gylpeklud
Til at tørre mund og hænder - samt snotnæsen,
hvilket er bedre end papir.

Da disse klude er ret simple og hvide
har jeg overlocket dem med forskellige trådfarver

2 kommentarer:

  1. Super god ide. Det kunne være jeg skulle lave mig nogle klude inden lillemanden kommer til august :) Tak for tippet

    SvarSlet
  2. Hvis du har en overlocker er det i hvert fald ikke noget problem - og jeg synes jo, at det er dejligt med en god stak stofklude :-)

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...