4. juli 2011

Skønne mønstervægte


Så har jeg endelige fået lavet mig nogle mønstervægte. Eller hvad hedder de mon på dansk? Der er rigtig mange amerikanske bloggere, som bruger dem, men jeg har umiddelbart ikke set eller hørt om nogle danskere som bruger dem.

Jeg så dem egentlig for længe siden - men glemte dem igen og jeg har i mellemtiden fortsat med at bruge knappenåle, som både er irriterende, tager tid at sætte ordentlig i og ud igen - og laver huller i stof og mønster.
Disse mønstervægte er geniale og hyggelige at bruge :-) Jeg har lavet mine pyramideformede - syet af to mini-firkanter (7.5x7.5) og fyldt med hvedekerner. Jeg synes at de er blevet fine og formen er ret praktisk i brug.

Mønstervægte kan imidlertid laves i næsten den form man har lyst til - bare de hverken er for store eller små og er fyldt med noget, som giver dem tilstrækkelig med tyngde. Sten, spændeskiver o.lign. kan også fint bruges - men det er pænere og sjovere at lave dem selv og have dem i en fin stofkurv ved sybordet :-)

Her er nogle eksempler - og tutorials fundet ved søgning på "Pattern weights":
Små terninger (jeg ville nok lave dem mindre)
Flade trekanter og - firkanter (meget simple m. udvendige søm)
Runde - evt. blomsterformet, lidt "sjov" teknik
Pyramider af rektangel (mine er dog ikke syet sådan)
Beklædt møtrik, Spændeskiver m. papir - kan også belædes med garn el. stofstrimler

Jeg har også set nogle, der er cylinderformede og runde m. strop.

Jeg er allerede i gang med at lave flere - og har taget billeder denne gang til en DIY. Jeg synes, at de bliver fine når de bliver lavet af to kvadrater fremfor ét rektangel, da det giver mange og fine farvekombinationsmuligheder.

9 kommentarer:

  1. øj en god ide :) jeg skal da straks igang :)

    SvarSlet
  2. Hej gudesmukke blogger. Jeg synes, det var så hyggeligt at møde dig i går, og er klar til at følge flittigt med på din blog :) Synes brugt til nyt er vildt inspirerende, og tænker, at jeg måske selv skal se at komme lidt i gang igen... Håber vi ses igen.
    Knus Katrine (som kom "lidt" for sent med tømmermænd og vandmelon...)

    SvarSlet
  3. Nej, hvor er det smart. Sådan nogle har jeg ikke set før. Det ser rigtig fint ud, når de ligger sammen.

    SvarSlet
  4. Tak skal I have - og der er jo mange muligheder og de er nemme at lave :-)

    Det var også skønt at møde dig Katrine. Håber at du snart får mulighed for selv at få en lille bebs - for du er vist indbegrebet af, at være skruk ;-)

    SvarSlet
  5. God ide...jeg vil sy sådan nogle også! Jeg plejer at bruge en stak runde flade sten i stedet for knappenåle, men disse her er da meget bedre! God dag til dig!

    SvarSlet
  6. Ja, jeg tænkte faktisk, at det lige var noget for dig Kirsten :-)

    SvarSlet
  7. Jeg har brugt mønstervægte længe. Mine er dog "bare" nogle temmelig store møtrikker, hvor jeg har lavet den ene side, så de ikke kan glide på papiret.

    Kunne være jeg skulle lave en DIY på dem :-)

    K.H June

    SvarSlet
  8. Hej Frk. Turkis.
    Meget smarte mønstervægte, som jeg sktraks vil kaste mig over, hvis jeg ikke vinder dem i din giveaway :) Men jeg tænker på om man ikke kan risikere at der går melmøl eller andet kryb i sådan nogle hvedekerner, eller andre korn?
    Mange hilsner
    Anne

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...