26. april 2011

Se dét er at kopiere!

Jeg har med vilje undladt at deltage i den med jævne mellemrum opblussende debat om kopiering her i blogland - omend jeg synes, at det er en vigtig og nærværende diskussion, så kan den også virke trættende og desværre give en dårlig stemning.

Jeg tror egentlig, at vi alle er nogenlunde enige om - at blogland er et skønt forum for idéer og gensidig inspiration, men hvor det er usmageligt og usselt direkte at kopiere andres ting med henblik på salg. Der er imidlertid mange gråzoner og forskellige holdninger til, hvor langt det er tilladt at gå før der er tale om egentlig kopiering.

Ét af Nadias fine malerier
Men nu skriver jeg - fordi min veninde Nadia desværre har været udsat for at blive kopieret på det groveste! Hun ringede fortvivlet til mig og fortalte, at hun ved et tilfælde havde fundet en webshop, med malerier, der er tro kopier af hendes egne! Ikke bare ét billede - men 11 billeder, der er næsten identiske med nogle malerier Nadia selv har på hendes webshop. Det er både motiverne, tekst, billedopbygning, titler og tildels farvebrug, der er stjålet - og ikke nok med det, så påstår svindleren, at alle hendes malerier er originale og ikke kopier - at hun selv har fundet på motvier m.v.

Men da Nadia konfronterede Rikke, vidste hun sjovt nok, at hendes malerier er kopier - for hun slettede straks sin webshop (som iøvrigt også var næsten identisk med Nadias) og gav Nadia en lang undskyldning. Sådan en grim oplevelse forsvinder desværre bare ikke ved en undskyldning og jeg er så ked af det på Nadias vegne.

Efter dage med mismod og fortvivelse - er Nadia heldigvis begyndt at male igen og senest har hun lavet disse fantastiske påskeæg, der praktisk talt er umulige at kopiere!

Jeg ved godt, at jeg selvføgelig er påvirket af, at Nadia er min veninde, men jeg håber, at alle kan være enige i - at det på ingen måde er ok, at kopiere i det omfang hun har været udsat for!

4 kommentarer:

  1. Mener ikke man skal kopiere andres ting, men lade sig inspirere af dem. Nok kan noget komme til at ligne lidt af og til, men ikke så meget på en gang. Mener alle har deres helt egen streg eller teknik alt efter hvad det er man laver.
    Ville da også blive lidt småsur hvis jeg havde syet noget til barnebarnet og så fandt det totakt kopieret hos en anden, så kan man da skrive at man her fundet inspiration hos den eller den.

    SvarSlet
  2. Inspiration er super, og sikkert også uungåeligt. Men kopiering med henblik på salg er dybt forkert i mine øjne. Sikke en dårlig smag i munden man må have, at man kan finde på sådan noget.
    Desværre kan man vel intet andet gøre end at gøre opmærksom på dette, og så lade den enkelte vurdere hvor stor dets lyst er til at følge en person der tjener penge på andres kreative ideer.

    SvarSlet
  3. Nu kender jeg jo ikke Rikke - og umiddelbart har hun en fin blog. Jeg synes ikke, at hun skal holde op med at male - men at hun bør finde sin egen streg både for sin egen og Nadias skyld.

    SvarSlet
  4. Enig, det kræver da talent at kunne gengive de malerier, men det må da også være langt federe at hvae sit helt eget at kunne sælge

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...