15. august 2010

DIY: "Side-labels"

Her får I så en billedvejledning til, hvordan jeg har lavet mine "side-labels"

De er nemme at lave, men lidt "nusse-arbejde". Jeg vil anbefale at lave en stak nu du er i gang

"Side-labels" har mange anvendelsesmuligheder og fremhæver dit mærke flot på dine ting. Lav nogle, der vender både op og ned til forskellige formål.

Disse er endnu ikke taget i anvendelse, men du kan se mine minLaban-labels på små stofposer:


Denne vejledning er lavet til labels med strygebagside - men du kan selvfølgelig også sy almindelige mærker på, som dog giver en syning på bagsiden.

1) Labels har forskellige længde alt efter din tekst. Du skal derfor først finde ud af, hvor store dine side-labels skal være for at passe til dine labels og hvor meget stofkant du vil have.

Jeg har en smal kant rundt om mit label og 0.5cm til søm i hver side. Til mine labels passer det med 5 cm.
Jeg skærer derfor en stofstrimmel på 5 cm. (skær/klip bredden, der passer til dine labels)

2) Dernæst skal du finde ud af "dybden" - fold din strimmel og bøj ned i passende størrelse så der kommer en nedre kant svarende til øvre og siderne på færdigt side-label + sømrum (.5-1cm)

Ja, jeg har klippet lidt skævt ...

3) Fold ud og mål din "test"
Mine måler 5x4cm

Jeg har kun lagt 0.5cm til sømrum, men det kan være en fordel at have lidt ekstra, da det er nemmere at sy side-labels i dine ting, hvis det stikker lidt ud på indersiden.

4) Også er det bare at skære/klippe en masse stofstykker
Det kan anbefales at skære - det er nemmere og mere præcist end at klippe, hvor du desuden bliver nøden til at lave klippestreger.

Lav stofstykkerne så præcise som muligt - der skal ikke meget til at de bliver for store eller små!

5) Du skal nu stryge stofstykkerne præcist på midten og læg dem på række så de er nemme at sy sammen i en kæde - ligesom mine stof-visitkort

Stryg kun let - da denne fold kun er for at lette syningen.

6) Læg de små stofstykker med den åbne side tæt ved siden ad hinanden og sy den ene ende af alle stykkerne til en lang kæde.

Når alle stykkerne er syet i den ene ende - syr du den anden ende på samme måde.

7) Du har nu en lang kæde med alle stostykkerne syet sammen i begge ender. Klip alle stykkerne fra hinanden og klip kjørnerne af mod folden

8) Nu skal de alle vendes til retstiden og hjørnerne rettes ud med en nål. Stryg dem let inden påsætning af label - også er det bare at stryge dine labels på.
Vær omhyggelig med at placere dem på stofstykkerne - stryg dem let på og pres derefter 6-8 side-labels samtidig så du er hurtigere færdig.

Også er det bare at sætte dine fine side-labels på dine flotte hjemmekreationer :-)

6 kommentarer:

  1. Hvor smart !!! Mange tak...

    SvarSlet
  2. Hejsa.
    "Faldt" lige over din blog, som nu er gemt under favoritter:-) Nogle super ting du får kreeret. Hvor får man lavet mærkaterne med navn? Evt. eget logo? Kunne forestille mig, at det er din supersymaskine, der kan programmeres?
    Venlig hilsen
    Nina Lund

    SvarSlet
  3. Hej Nina
    Dejligt at du kan lide min blog :-)
    Min symaskine kan desværre ikke lave sådanne labels - de er købt. Jeg har brugt scannex.dk mange gange og synes, at de er fine nok - det er væsentlig dyrere, hvis man vil have sit eget logo.

    SvarSlet
  4. Hej igen.
    Den kigger jeg lige nærmere på - og tak for svaret:-)
    Mange hilsner
    Nina Lund

    SvarSlet
  5. Hvor ser det godt og lidt mere " prof" ud at lave det på den måde i stedet for at sætte sine labels direkte på tøjet :o) Det må jeg prøve :o)

    SvarSlet
  6. Det er en god idé, de er flotte.

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...