12. juli 2010

DIY: Skjorteærme-bukser

Så kommer den endelig! Min længe lovede billedvejledning til skjorteærmebukser - fra voksentøj til børnetøj. Supernemme sommerbukser til de mindste - især søde til drengene med manchetter og knapperne fra skjorten.

Ærmebukser er meget nemme at lave, da det eneste man skal sy er; skridtsøm og taljen. Ærmernes størrelse giver en naturlig begrænsning i størrelsen af bukserne.

DIY: Skjorteærme-bukser

Du skal bruge:
En skjorte fra "fars skab" eller evt. genbrugen
Et simpelt buksemønster uden sidesøm og gerne ens for- og bagstykke eller brug et par bukser at tegne af efter.
Bred elastik eller rib til taljen

Her en stor herreskjorte fra genbrugen - kan med fordel stryges!

1) Klip ærmerne af ved syningerne - og gem resten af skjorten til et evt. andet fra-brugt-til-nyt-projekt

2) Læg ærmerne glatte med syningerne indad - hvilket kommer til at udgøre indersømmen på bukserne. Læg mønster eller færdige bukser ovenpå et ærme og klip + søm og ekstra i taljen (jeg har her fået klippet lidt for lidt ...)

3) Vend vrangen ud på det ene bukseben og læg det andet bukseben ind i - ret mod ret. Sy skridtsømmen - du sikre på denne måde at buksebenene kommer til at sidde korrekt + letter syningen (generelt tip for buksesyning)

4) Vend buksebenene ud og du har nu et par bukser!

Vend til retsiden og klip evt. en lille trekant ned foran for bedre pasform (kan udelades)

Stik skridtsømmen ned - læg sømmen mod venstre på drengebukser (kan udelades)

Hvis du gerne vil have rib i taljen isyes den nu .


5) En nem måde at lave en pæn elastikløbegang i taljen på, er ved at bukke vrang mod vrang i passende elastikbredde - og derefter bukke løbegangen ret mod ret og sy igennem alle tre lag (syr du på symaskine skal du zigzagge kanten først). Lad en åbning være til at trække elastikken igennem.

6) Mål barnets talje/mål efter "mønsterbukser" og klip elastik derefter. Træk elastikken gennem løbegangen med en sikkerhedsnål. Undgå at sno elastikken! Sy enderne sammen - her med bred zigzag.

7) Hvis du vil have et mærke i MB kan du sy det i samtidig med at du lukker "elastikhullet" - Hov, der er byttet om på billederne; se nederste billede. Øverste billede er af mærket, som er bukket ned og klar til at blive stukket ned.
Stik taljesømmen ned - undgå at sy i elastikken.

Bukserne er færdige og klar til brug - god sommer :-)
Bidrag til:

11 kommentarer:

  1. Den vil jeg HELT sikkert prøve, vender tilbage med resultat! Tak for en lettilgængelig tutorial!

    SvarSlet
  2. Det var godt nok hurtigt respons - der er andre, som også er natteravne :-) Glæder mig til at se dine bukser hadla!

    SvarSlet
  3. Det er da genialt.. Du er da så snu...
    Jeg skal også prøve en dag... Det er bare som om det er lidt svært her i sommervarmen...

    God sommer til dig, og tak for en god DIY

    Lone

    SvarSlet
  4. Tak for vejledning...de er simpelhen supersøde de ærmebukser og en rigtig god genbrugside!

    SvarSlet
  5. Fin ide og god vejledning. Jeg har ikke lige selv børn i målgruppen til opskrift, men ide er videresendt til veninder;-)

    SvarSlet
  6. Hvor smart! Tak skal du have:)

    SvarSlet
  7. hvor er det altså smart...det skal da prøves. Jeg er bange for at far snart ikke har mere tøj i skabet.. fordi..........
    jeg er netop igang med at sy et par drengebukser af fars bukser med hul i røven!
    Prøv at se min blog- jeg har en rigtig god giveaway!

    SvarSlet
  8. Hvor er det bare en sjov ide, den gemmer jeg lige under hatten;-)

    SvarSlet
  9. Tusind tak - dejligt at I kan bruge den. Jeg har efterhånden lavet mange af disse bukser og de er så fine på :-)

    SvarSlet
  10. Nu kigger jeg ikke på din blog nogle dage, og vupti så er vejledningen kommet:-)
    Super fin, tak, det må prøves når min kære pfaff er retur fra rep.
    Kh Metski- SB:-)

    SvarSlet
  11. super ide, tænker lige om de kun er til drenge??? og hvilken str de ca bliver.... for det er vel mest til de små... kh Skrubbemor SB

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...