14. juli 2010

DIY: Skjorte-nederdel

Jeg har fornylig lavet en billedvejledning til skjorteærme-bukser - og her kommer så et forslag til, hvad du kan lave af resten af skjorten; nemlig en nederdel til mor
Du skal bruge:
- en stor herreskjorte med bue forneden
- en simpel nederdel eller et mønster, hvis du har et du kan lide.
- lidt rib til taljen.

1) Klip ærmerne af (og lav evt. nogle ærmebukser) - stryg evt. skjorten, hvis den er lige så krøllet som denne ...

Buen forneden kommer til at udgøre nederdelens kant.

2) Læg din nederdel el. mønster ovenpå skjorten. Jeg har her foldet lidt ind i siderne forneden, da denne nederdel er ret vid.

3) Klip + sømrum. Taljebredden øverst skal svare til det bredeste stykke over din hofte/bagdel. Fold nederdelen/mønsteret ned og klip + sømrum. (vær obs på knapperne i skjorten)

4) Læg de to nederdelestykker ret mod ret og sy sidesømmene. Sæt evt. et lille label i den ene side. Vend til retsiden og stik sidesømmene ned med sømmen vendt bagud (kan udelades)

5) Klip en passende rib og sy de to ribstykker sammen. Kan også evt, laves af ét stykke rektangel rib.
Fold ribben vrang mod vrang og sæt den fast på nederdelen - med fire afmærkninger med knappenåle (mb, mf og siderne)

Sy ribben på (syr du på symaskine så zigzag taljekanten før ribben sættes på) - vend den op og stik ned (kan udelades)

Og du har en skøn sommernederdel!

...

Jeg kan så afsløre, at jeg nok lige skulle have prøvet nederdelen på før ribben kom på - for selvom jeg ikke er udstyret med et særlig stort hofteparti, så endte nederdelen med at blive for lille!

Så jeg klippede ribben af igen - klippede et stykke af nederdelen og syede ribben på igen - hvilket gav en kortere, men faktisk fin længde nederdel som sidder bedre end billedet lige give udtryk for.

7 kommentarer:

  1. Endnu en god ide - jamen så ved jeg hvad jeg skel lave i morgen!

    tusinde tak.

    Har set en anden udgave af fra herreskjorte til nederdel, men den var ikke nær så pæn.

    SvarSlet
  2. Super god ide! Det skal da prøves... Jeg må hjem og rode i klædeskabet efter skjorter, som min kæreste ikke opdager er væk:)

    SvarSlet
  3. Det var da en mega-god ide det der...sådan en skal jeg have syet...

    SvarSlet
  4. Rigtig god ide ;0)
    Nu sidder jeg og tænker på al det tøj jeg sorterede fra engang i vinters og kørte på genbrug......

    SvarSlet
  5. Sikke en fantastisk idé, mange tak :-D Det må helt klart afprøves...

    SvarSlet
  6. Tusind tak - for de mange kommentarer, hvor er I søde til at skrive :-)

    Håber I kan få glæde af den og få lavet nogle fine nederdele til sommervarmen. De er dejlig luftige - og supernmemme at sy!

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...