1. juni 2010

DIY: Solhat - skyggesyning

DIY - Billedvejledning
Påsyning af skyggen på en (sol-)hat. I denne vejledning er det en vendbar solhat (Ottobre gratis mønster)
Jeg synes, at dette er den bedste måde at sy skyggen på - men ikke den nemmeste. Med lidt øvelse så er det skam nemt nok ;-)
1. Du syr yder- og inderpul færdig hver for sig og de to skygger syes sammen og stikkes ned. Dvs. alle dele er syet færdige og klar til at skyggen kan syes på.

2.  Markér midten af hver side på både skyggen og på både inder- og yderpul.
Læg yder- og inderpul ret mod ret ind i hinanden.
Placér skyggen med den rigtige side mod henholdsvis yder- og inderside og sørg for at mf, mb og midten på siderne passer sammen.

3. Sæt knappenåle igennem alle lagene i de fire markeringspunkter - og yderligere nåle imellem så du er sikker på at skyggen flugter pænt hele vejen rundt. Har du været præcis med at klippe og sy nøjagtigt - skulle det hele passe fint sammen ;-)

Sy hele vejen rundt med undtaelse af et vendehul.

4. Også skal hatten vendes så retsiden kommer ud - det er altid lidt bøvlet, men også sjovt at se hatten få form. Og vóila - der er en solhat .

5. Så mangler du bare at sy vendehullet til. Det kan være lidt bøvlet - da du skal være sikker på at alle lagene ligger pænt over hinanden og du skal folde sømmen ind på yder- og inderside. Da den er vendbar skal det også helst blive pænt på begge sider.

Sæt knapnåle langs kanten og tjek at de er placeret ens på begge sider. Sy nu en stikning hele vejen rundt og solhatten er færdig og klar til brug :-)

Har du nogle spørgsmål til denne vejledning, er du meget velkommen til at skrive til mig :-)

God sommer til jer alle!

(klik på billederne for at se dem større - tryk tilbage for at komme tilbage til bloggen)

Hov - der er et billede, der mangler! Skal lige se om jeg kan få et nyt sat ind

10 kommentarer:

  1. TAK!! Det tror jeg faktisk, jeg forstår:) Det må prøves snarest!

    SvarSlet
  2. Sikke en fin blog du har!
    Sjovt at se så meget flot drengetøj:)

    SvarSlet
  3. Mange tak for den fine vejledning. Jeg har syet efter ottobres mønster indtil flere gange, men din måde er helt klart smartere :)

    SvarSlet
  4. Sikke dog en dejlig vejledning du har lavet...

    SvarSlet
  5. Tak - dejligt at I kan bruge den :-)

    SvarSlet
  6. Hej, hej super dejlig sommerhat.....men kan du måske hjælpe mig med at afsløre hvilket nr. af Ottobre den stammer fra ?? Har en lille dreng på 5 måneder der snart ønsker sig en sommerhat... Lene´S

    SvarSlet
  7. Hej Lene - link til gratis mønster er tilføjet :-) Men der er også mønstre på solhatte i Ottobres blade, bl.a. i det nyeste 2011/3

    SvarSlet
  8. Jeg ville lige sige tak for det letteste mønster og fine billeder/forklaringer. Jeg har nu lavet 2 stk. i forskellige størrelser og de er blevet så fine. Og de tog ingen tid at lave. Fin blog du har, er begyndt at følge dig med bloglovin :D

    SvarSlet
  9. Dejligt at du kan bruge min vejledning :-)

    SvarSlet
  10. Ikke fordi jeg vil blande mig, men jeg har lige set just den samme vejledning - i hvert fald de samme billeder her:

    http://mosterskuffert.blogspot.dk/2012/05/solhat-mnster-til-brn-med-smlfer.html

    Jeg kan ikke se, at du er krediteret for vejledning og billeder...

    Mvh

    Astrid

    SvarSlet

Det er altid dejligt med en lille hilsen :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...